Gastronomia to branża, w której panuje spora konkurencja i choć mówi się, że najlepszą reklamą dla restauracji jest pyszne jedzenie i przyjemna atmosfera, to działania marketingowe mają bardzo duże znaczenie. To, jakiego rodzaju działania podejmiemy, jest w dużej mierze związane z tym, do jakiego typu klientów chcemy dotrzeć. Prowadząc małe bistro w biurowcu lub na wydziale uczelni, praktycznie nie musimy przejmować się reklamą, zupełnie inaczej wygląda sytuacja restauracji w centrum miasta, która musi powalczyć o klientów. Jak zatem powinna wyglądać skuteczna promocja w tego typu przypadkach?
- Skuteczne sposoby reklamowania restauracji
- Reklama restauracji w internecie
- Jak reklamować restaurację lokalnie?
Skuteczne sposoby reklamowania restauracji
Zanim rozpoczniemy konkretne działania marketingowe, należy przygotować odpowiednią strategię, a w tym celu konieczne jest określenie grupy docelowej. Jak to zrobić? Najprościej jest wyobrazić sobie klientów, których chcielibyśmy gościć w swojej restauracji. Czy będą to rodziny z dziećmi, młodzież, a może klasa biznesowa? Kiedy już ustalimy, jaki typ klientów jest dla nas najważniejszy, możemy przejść do działania.
Wśród skutecznych sposobów reklamowania lokali gastronomicznych trzeba wymienić marketing internetowy, przygotowanie ulotek, obecność w lokalnej prasie, a nawet spoty reklamowe w radiu. Nie da się ukryć, że największą siłę oddziaływania ma obecnie internet, dlatego chcąc zainwestować w marketing internetowy, warto zgłosić się do agencji SEO, takich jak Bizzit.
Reklama restauracji w internecie
Najważniejsze jest rzecz jasna prowadzenie strony internetowej, warto również zadbać o obecność wizytówki swojego lokalu w katalogach z ofertą gastronomiczną oraz aplikacjach, które gromadzą informacje o miejscach, w których można zjeść. Równie istotne jest prowadzenie profili swojej restauracji w mediach społecznościowych. Dzięki nim można w szybki sposób dotrzeć do potencjalnych klientów, a także zbudować społeczność, co sprawi, że klienci chętnie będą do nas wracać. Facebook i Instagram to także miejsca, w których warto prezentować aktualne promocje, nowości w menu, przedstawić członków swojej ekipy.
Marketing internetowy to także reklamy w Google oraz inne działania, które mogą przeprowadzić specjalizujące się w tym agencje SEO.
Jak reklamować restaurację lokalnie?
Większość klientów restauracji to zwykle osoby, które mieszkają lub pracują w jej pobliżu. O nich też należy odpowiednio zadbać, dlatego warto przygotować wspomniane już w pierwszym akapicie ulotki. Choć niektórzy powoli odchodzą od tego rodzaju reklamy, to w wielu przypadkach wciąż daje ona zadowalające efekty. Warto również rozważyć wykupienie reklamy w lokalnej gazecie lub publikacje w postaci ciekawego felietonu bądź wywiadu z założycielem restauracji. Opcji jest wiele, jednak dużo zależy od tego, gdzie konkretnie otwieramy swój lokal gastronomiczny i jakie to miejsce daje możliwości. Inaczej sytuacja przedstawia się w dużych miastach, zwłaszcza tych z potencjałem turystycznym, a inaczej w mniejszych miejscowościach.