Niedostateczne zużycie opon ma negatywny wpływ na wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Gdy opony są już wyeksploatowane, tracą swoje właściwości jezdne, co dotyczy zarówno przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni, jak i zdolności do pokonywania zakrętów. W rezultacie pogarsza się stabilność jazdy oraz wiele innych kluczowych parametrów. Zużyte opony znacznie wydłużają drogę hamowania, dlatego nie warto przeciągać ich eksploatacji do ostatniej chwili. Bezpieczeństwo jest najważniejsze, dlatego regularna kontrola stanu opon i wymiana na nowe, gdy są zużyte, stanowi istotny element dbania o bezpieczeństwo na drodze.
Kiedy możemy mówić o zużytych oponach?
Najważniejszym wskaźnikiem zużycia opon jest oczywiście wyraźne zużycie bieżnika. Przepisy polskiego prawa określają minimalną dopuszczalną głębokość bieżnika na poziomie 1,6 mm dla opon letnich i zimowych. Oprócz tego, o zużyciu opony świadczą różnego rodzaju pęknięcia, rozdarcia oraz inne poważne uszkodzenia mechaniczne, które nie podlegają naprawie. Ważne jest również sprawdzenie roku produkcji opony, ponieważ niezależnie od głębokości bieżnika i innych parametrów, opony powinny być wymieniane po 4-10 latach użytkowania (czas ten zależy od rodzaju, klasy opon oraz warunków użytkowania i przechowywania).
Jak kontrolować stan opon pod kątem zużycia?
Opony w złym stanie negatywnie wpływają na sterowność pojazdu, przyczepność i zwiększają zużycie paliwa. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie opon pod kątem uszkodzeń mechanicznych, zużycia bieżnika oraz wieku. Najlepiej przeprowadzać taką weryfikację raz na sezon, w momencie zmiany opon na letnie lub zimowe. Dodatkowo warto dokonać kontroli w przypadku odczuwania jakichkolwiek nieprawidłowości podczas jazdy.
Sprawdzanie głębokości bieżnika
Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm zgodnie z przepisami, jednak opona traci ponad 50% swoich optymalnych właściwości jezdnych znacznie wcześniej. Dlatego zaleca się wymianę opon przy głębokości bieżnika wynoszącej około 4 mm dla opon zimowych i około 3 mm dla opon letnich. Wyeksploatowany bieżnik obniża przyczepność na różnych nawierzchniach, wydłuża drogę hamowania i pogarsza wiele innych parametrów z zakresu komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Przyczepność bieżnika na poziomie 4 mm stanowi około 65% jego początkowej wartości, podczas gdy przy 1,6 mm jest to zaledwie 40%. Dlatego zaleca się wymianę opon wcześniej.
Głębokość bieżnika można sprawdzić za pomocą patyka, linijki lub monety wkładanej między klocki. Istnieją również specjalne profesjonalne mierniki do tego celu. Producenci często umieszczają na oponach wskaźniki informujące o stopniu zużycia bieżnika.
Wpływ wieku opony na jej zużycie
Wielu producentów deklaruje, że żywotność opon wynosi nawet 10 lat. Warto sprawdzić oznaczenie dotyczące daty produkcji, aby ustalić, czy dana opona nie jest zbyt stara. Starsze opony tracą wiele swoich właściwości ze względu na degradację gumy spowodowaną działaniem światła słonecznego, zmieniających się temperatur oraz innych czynników. Nawet jeśli opony wyglądają dobrze i mają jeszcze niewielkie zużycie bieżnika, należy je wymienić, jeśli są zbyt stare.
Uszkodzenia mechaniczne
Jazda po krawężnikach, przejeżdżanie przez nierówności i inne czynniki mogą powodować różne uszkodzenia i deformacje opon. W takich przypadkach opony tracą swoje optymalne właściwości i nie nadają się do użytku. W zależności od stopnia uszkodzenia, można rozważyć naprawę w warsztacie wulkanizacyjnym, ale jeśli naprawa jest niemożliwa, konieczna jest całkowita wymiana opony.