Policjanci apelują - zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Pomysły przestępców są najróżniejsze np. brak pieniędzy na powrót do domu, potrzeba naprawy auta itp. Oszuści tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je w najbliższym czasie. Z tego powodu warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

Policjanci z Zabrza otrzymali kolejne zgłoszenia o dokonaniu oszustw metodą "na BLIK". W pierwszym przypadku do 34- letniej zgłaszającej zadzwonił oszust i podając się za pracownika banku, wyłudził od niej kod BLIK, którego użył do wyciągnięcia z jej konta kwoty 1000 złotych. W drugim przypadku oszust zadziałał bardziej popularną metodą. Polega ona na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. W tym wypadku ofiara oszusta stała się 22-latka, która myśląc, że pomaga znajomemu, straciła 800 złotych. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

-stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),

-potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,

-sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),

-chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.


Co radzi Policja? Przede wszystkim należy zachować czujność i rozsądnie podchodzić do wiadomości dotyczących udstepnia kodu BLIK.