Szkoła Podstawowa nr 24 w Zabrzu wprowadza innowacyjne programy ekologiczne
Szkoła Podstawowa nr 24 im. Norberta Kroczka wprowadza innowacyjne projekty edukacyjne, które mają na celu rozwijanie świadomości ekologicznej oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów wśród uczniów. Dzięki programom „Zielone Myśli” i „Mediacje rówieśnicze w szkole”, placówka staje się miejscem, gdzie młodzi ludzie mogą uczyć się odpowiedzialności społecznej i ekologicznej.
  1. Inicjatywa „Zielone Myśli” promuje ekologię i zrównoważony rozwój.
  2. Program „Mediacje rówieśnicze w szkole” uczy uczniów rozwiązywania konfliktów.
  3. Szkoła współpracuje z Fundacją Twój Everest oraz Akademią Banku Ochrony Środowiska.
  4. Uczniowie i nauczyciele przeszli specjalistyczne szkolenia z zakresu mediacji.

W Szkole Podstawowej nr 24 im. Norberta Kroczka uruchomiono dwa nowe programy edukacyjne: „Zielone Myśli” oraz „Mediacje rówieśnicze w szkole”. Oba projekty mają na celu wzbogacenie wiedzy uczniów i nauczenie ich wartości takich jak ekologia, odpowiedzialność społeczna oraz pokojowe rozwiązywanie konfliktów.

Program „Zielone Myśli” został stworzony przez uczniów Koła Przyrodniczo-Ekologicznego. Jego głównym celem jest zwiększenie świadomości ekologicznej. Uczniowie, biorąc udział w ogólnopolskim konkursie Akademii Banku Ochrony Środowiska, wymyślili niezwykłą konstrukcję wykorzystującą zjawisko fotowoltaiczne do podlewania roślin. –Wymyśliliśmy konstrukcję z wykonanymi przez nas głowami z zielonymi czuprynami posadzonych roślin, która wykorzystuje tzw. zjawisko fotowoltaiczne do podlewania roślin. W myśl zasady 3xR – Reuse, Reduce i Recycle wykorzystaliśmy puste butelki po płynach do prania, by zredukować nasz wpływ na środowisko i przetworzyć coś teoretycznie nieprzetwarzanego w coś, co rośnie– opowiadali członkowie Koła o swojej pracy. –Poszerzamy swoją wiedzę o ochronie przyrody, o presji człowieka na środowisko naturalne, o zmianach klimatycznych, o tym, jak żyć w bardziej zrównoważony sposób i zostawiać po sobie mniejszy ślad, ale też chcemy mieć przy tym dużo radości– dodają młodzi ekolodzy.

Drugim programem jest „Mediacje rówieśnicze w szkole”, który został oficjalnie zainaugurowany 18 czerwca. Szkoła podjęła współpracę z Fundacją Twój Everest oraz Centrum Mediacji Rówieśniczych i Szkolnych. Czterech nauczycieli ukończyło szkolenie i uzyskało Certyfikat Mediatora Szkolnego, a wybrani uczniowie z klas IV – VII przeszli kurs obejmujący 20 godzin szkolenia. Warto dodać, że przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, młodzi mediatorzy odbędą dodatkowe 5 godzin przypominającego szkolenia.

Mediacje rówieśnicze to metoda, która pozwala uczniom na dobrowolne i poufne rozwiązywanie konfliktów z pomocą przeszkolonych rówieśników. Mediacje uczą młodych ludzi, jak z szacunkiem i zachowaniem poufności, omówić spór, zrozumieć wzajemne potrzeby oraz wypracować satysfakcjonujące rozwiązanie. Celem jest poprawa relacji międzyludzkich oraz zmniejszenie przemocy i agresji w szkole.

„Zielone Myśli” oraz „Mediacje rówieśnicze w szkole” to inicjatywy, które nie tylko wzbogacają wiedzę uczniów, ale także wpływają na ich postawy i umiejętności. Dzięki tym programom, Szkoła Podstawowa nr 24 im. Norberta Kroczka staje się liderem w promowaniu wartości ekologicznych i społecznych.
Na podstawie: Urząd Miejski w Zabrzu