Szkoła Podstawowa nr 24 im. Norberta Kroczka wprowadza innowacyjne projekty edukacyjne, które mają na celu rozwijanie świadomości ekologicznej oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów wśród uczniów. Dzięki programom „Zielone Myśli” i „Mediacje rówieśnicze w szkole”, placówka staje się miejscem, gdzie młodzi ludzie mogą uczyć się odpowiedzialności społecznej i ekologicznej.
- Inicjatywa „Zielone Myśli” promuje ekologię i zrównoważony rozwój.
- Program „Mediacje rówieśnicze w szkole” uczy uczniów rozwiązywania konfliktów.
- Szkoła współpracuje z Fundacją Twój Everest oraz Akademią Banku Ochrony Środowiska.
- Uczniowie i nauczyciele przeszli specjalistyczne szkolenia z zakresu mediacji.
W Szkole Podstawowej nr 24 im. Norberta Kroczka uruchomiono dwa nowe programy edukacyjne: „Zielone Myśli” oraz „Mediacje rówieśnicze w szkole”. Oba projekty mają na celu wzbogacenie wiedzy uczniów i nauczenie ich wartości takich jak ekologia, odpowiedzialność społeczna oraz pokojowe rozwiązywanie konfliktów.
Program „Zielone Myśli” został stworzony przez uczniów Koła Przyrodniczo-Ekologicznego. Jego głównym celem jest zwiększenie świadomości ekologicznej. Uczniowie, biorąc udział w ogólnopolskim konkursie Akademii Banku Ochrony Środowiska, wymyślili niezwykłą konstrukcję wykorzystującą zjawisko fotowoltaiczne do podlewania roślin. –Wymyśliliśmy konstrukcję z wykonanymi przez nas głowami z zielonymi czuprynami posadzonych roślin, która wykorzystuje tzw. zjawisko fotowoltaiczne do podlewania roślin. W myśl zasady 3xR – Reuse, Reduce i Recycle wykorzystaliśmy puste butelki po płynach do prania, by zredukować nasz wpływ na środowisko i przetworzyć coś teoretycznie nieprzetwarzanego w coś, co rośnie– opowiadali członkowie Koła o swojej pracy. –Poszerzamy swoją wiedzę o ochronie przyrody, o presji człowieka na środowisko naturalne, o zmianach klimatycznych, o tym, jak żyć w bardziej zrównoważony sposób i zostawiać po sobie mniejszy ślad, ale też chcemy mieć przy tym dużo radości– dodają młodzi ekolodzy.
Drugim programem jest „Mediacje rówieśnicze w szkole”, który został oficjalnie zainaugurowany 18 czerwca. Szkoła podjęła współpracę z Fundacją Twój Everest oraz Centrum Mediacji Rówieśniczych i Szkolnych. Czterech nauczycieli ukończyło szkolenie i uzyskało Certyfikat Mediatora Szkolnego, a wybrani uczniowie z klas IV – VII przeszli kurs obejmujący 20 godzin szkolenia. Warto dodać, że przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, młodzi mediatorzy odbędą dodatkowe 5 godzin przypominającego szkolenia.
Mediacje rówieśnicze to metoda, która pozwala uczniom na dobrowolne i poufne rozwiązywanie konfliktów z pomocą przeszkolonych rówieśników. Mediacje uczą młodych ludzi, jak z szacunkiem i zachowaniem poufności, omówić spór, zrozumieć wzajemne potrzeby oraz wypracować satysfakcjonujące rozwiązanie. Celem jest poprawa relacji międzyludzkich oraz zmniejszenie przemocy i agresji w szkole.
„Zielone Myśli” oraz „Mediacje rówieśnicze w szkole” to inicjatywy, które nie tylko wzbogacają wiedzę uczniów, ale także wpływają na ich postawy i umiejętności. Dzięki tym programom, Szkoła Podstawowa nr 24 im. Norberta Kroczka staje się liderem w promowaniu wartości ekologicznych i społecznych.
Na podstawie: Urząd Miejski w Zabrzu