Sytuacja wywołana epidemią COVID-19, odizolowała dzieci i młodzież od szkoły i rówieśników. Warto więc przypomnieć, że pod numerem 116 111 działa ogólnopolski i całkowicie bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Telefon ten służy młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewnia dzwoniącym możliwość dzielenia się troskami, rozmawiania o sprawach dla siebie ważnych oraz wsparcia w trudnych sytuacjach.
Codziennie od 12:00 do 20:00 grupa przeszkolonych konsultantów odbiera setki telefonów od dzieci potrzebujących wsparcia, opieki i ochrony. W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia osób kontaktujących się z Telefonem 116 111, konsultanci podejmują interdyscyplinarne interwencje, mające na celu przywrócenie dzieciom i młodzieży poczucia bezpieczeństwa i zapewnienie niezbędnej pomocy. Przez ponad 5 lata działania Telefonu 116 111 konsultanci odebrali blisko 640 tysięcy połączeń i ponad 21 tysięcy anonimowych wiadomości online przesłanych przez stronę
www.116111.pl.
Telefony zaufania dla dzieci i młodzieży pod numerem 116 111 powstają w całej Europie zgodnie z decyzją KE z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie rezerwacji krajowego zakresu numeracyjnego zaczynającego się na 116 na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym (2007/116/WE). Polska jest piątym krajem UE, w którym pod europejskim numerem 116 111 dzieci i młodzież uzyskały pomoc i wsparcie.